Ból łokcia- rodzaje, profilaktyka, leczenie Ból łokcia jest jedną z najbardziej uciążliwych dolegliwości w codziennym życiu. Staw łokciowy pracuje niemal ciągle. Dlatego, jeżeli taki ból zaczyna nam doskwierać najlepiej jak najszybciej udać się do specjalisty.
Trener personalny, diety, dieta

Ból łokcia- rodzaje, profilaktyka, leczenie
Ból łokcia jest jedną z najbardziej uciążliwych dolegliwości w codziennym życiu. Staw łokciowy pracuje niemal ciągle. Dlatego, jeżeli taki ból zaczyna nam doskwierać najlepiej jak najszybciej udać się do specjalisty.

Budowa stawu łokciowego jest skomplikowana. Staw łokciowy możemy określić jako zawias obrotowy, który na zginanie i prostowanie łokcia. Wokół torebki stawowej, która jest elementem stabilizującym funkcjonują trzy połączenia stawowe: staw ramienno-łokciowy, staw ramienno-promieniowy oraz staw promieniowo-łokciowy bliższy. Wokół znajdują się więzadła chroniące i stabilizujące staw przed urazami. Są to więzadła poboczne boczne, poboczne przyśrodkowe i pierścieniowate. Staw otoczony jest licznymi mięśniami zginającymi i prostującymi staw łokciowy (są to największe mięśnie – mięsień dwugłowy, ramienny, ramienno-promieniowy oraz mięsień trójgłowy), nadgarstek, palce oraz mięśnie odpowiedzialne za nawrócenie i odwrócenie dłoni.

Najczęstszymi urazami stawu łokciowego jest przeciążenie spowodowane długotrwałym powtarzaniem tych samych ruchów (monotypowość ruchów), dlatego najczęściej dotyka to osoby, które pracują na liniach produkcyjnych, masażystów, mechaników czy informatyków. Jeżeli chodzi o sportowców to w grupie ryzyka są osoby uprawiające tenis, golf, lub osoby ,,chodzące” na siłownie.

Ból stawu łokciowego może promieniować na bark, kark lub nadgarstek. Najbardziej popularne schorzenia stawu łokciowego to:

  • zwyrodnienia stawu łokciowego, czyli zmiany degeneracyjne powierzchni stawowych oraz okalających je tkanek,
  • zapalenie kaletek, które jest dolegliwością pojawiającą się najczęściej w wyniku przeciążeń z nadmiernym naciskiem powierzchni stawowych na siebie,
  • łokieć tenisisty- przyczyną jest przeciążenie przyczepu mięśni prostowników nadgarstka, które jest wynikiem częstych ruchów palców i nadgarstka przy zgiętym stawie łokciowym np. podczas pisania na klawiaturze; charakterystyczny jest ból i tkliwość po stronie bocznej łokcia oraz podczas zaciskania pięści,
  • łokieć golfisty- przyczyną jest stan zapalny mięśni zginaczy nadgarstka, których przyczep znajduje się po stronie wewnętrznej stawu łokciowego,
  • zapalenie fałdów maziowych, które może być konsekwencją mikrourazów stawu łokciowego do którego dochodzi podczas mechanizmu wyprostnego na skutek aktywności sportowej lub zawodowej,
  • neuropatię, czyli uszkodzenia nerwu łokciowego, który przebiega w bruździe leżącej na powierzchni tylnej nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej.

Bardzo często urazy stawu łokciowego ulegają samoczynnemu zagojeniu. Niestety ten proces może trwać nawet kilka miesięcy. Jeżeli  jednak ból jest bardzo uciążliwy proponuję udać się do specjalisty, który zdiagnozuje i wybierze odpowiedni sposób leczenia.

Urazy stawu łokciowego można leczyć następującymi metodami:

  • ćwiczeniami rehabilitacyjnymi
  • fizykoterapią
  • terapią manualną
  • farmakologią
  • zimnymi okładami
  • odciążeniem stawu
  • prehab (czyli lepiej zapobiegać niż leczyć)

Z moich obserwacji problemy z łokciami i odcinkiem lędźwiowym to najbardziej popularne urazy osób trenujących na siłowni. Większość osób, które zmieniają wersje przysiadu z high bar na low bar ma problem z łokciami. Wynika to ze słabej mobilności odcinka piersiowego kręgosłupa, często problem też dotyczy osób chcących za wszelką cenę złapać sztangę, np. jak kobiety o wadze 50kg. Szybka rada: zwiększ rozstaw dłoni na sztandze, popraw swoją mobilność. A na ból/dyskomfort łokcia rozmasuj sobie biceps 😊, w 99% przypadków to pomaga. 


Ból łokcia przy prostowaniu – łokieć tenisisty

Łokieć tenisisty objawia się bólem zewnętrznym przy podnoszeniu, chwytaniu, przenoszeniu i innych pracach nadgarstka. Na skutek przeciążenia mięśni i ich przyczepów dochodzi do wydzielania białek, które podrażniają komórki. Następnie w obrębie tych uszkodzonych komórek powstają patologiczne nerwy, które przy ruchu nadgarstka objawiają się bólem.

(Ciekawostka) (mit) Nazwa łokieć tenisisty może być trochę mylna. Tylko 10% chorych to sportowcy, najczęściej początkujący tenisiści ze złą techniką pracy nadgarstka, (fakt)  uraz dotyczy osób które wykonują monotonnie jedną czynność co prowadzi do mikro urazów i przeciążeń np. praca informatyka, mechanika czy osoby pracującej na linii produkcyjnej.

Metody diagnostyczne:

  • odpowiednie testy ruchowe,

Łokieć tenisisty nie jest stanem zapalanym, dlatego leki przeciwzapalne nie działają, a przeciwbólowe usuwają objawy, ale nie leczą przyczyn. Schorzenie to leczy się:

  • masażami (w tym mobility)
  • terapią wstrząsową
  • ultadzwiękami
  • jonoforeza
  • ultrafonoforeza
  • krioterapia.
  • Ortezy
  • obstrzykiwaniem steroidami
  • ESWT – terapia falą uderzeniową generowaną bezpośrednio na uszkodzone ścięgno. 
  • TOPAZ – terapia z użyciem generatora fal radiowych

Profilaktyka dolegliwości łokcia tenisisty

  • Rozproszenie naprężeń powstających w stawie łokciowym za pomocą specjalnego mobilizacji, ochraniacza łokcia lub zwykłej opaski elastycznej.
  • Unikanie ruchów wywołujących ból stawu podczas pracy/ćwiczeń
  • Skorygować nie prawidłową technikę ćwiczeń

Wkrótce kilka ćwiczeń rehabilitacyjnych i preferencyjnych na łokieć tenisisty

Udostępnij wpis

Zobacz więcej wpisów:

Trener personalny, diety, dieta
Rehabilitacja
Michał Winiarek

Uraz łokcia

Ból łokcia- rodzaje, profilaktyka, leczenie
Ból łokcia jest jedną z najbardziej uciążliwych dolegliwości w codziennym życiu. Staw łokciowy pracuje niemal ciągle. Dlatego, jeżeli taki ból zaczyna nam doskwierać najlepiej jak najszybciej udać się do specjalisty.

Read More »
Trener personalny, diety, dieta
Rehabilitacja
Michał Winiarek

POLICE

Nagły uraz? Co robić? Jakiej metody użyć żeby jak najszybciej wrócić do zdrowia.

Read More »

Wyślij wiadomość

NIE PRZEGAP TEJ OKAZJI ZAPISZ SIĘ DO MOJEGO NEWSLETTERA

Polub i udostępnij profil Fb i otrzymaj 10% rabatu na pierwsze zakupy w sklepie

Bądź na bieżąco z najnowszymi i najlepszymi treściami dotyczącymi zdrowego odżywiania i treningu siłowego.​

Zasubskrybuj